|
 |
|
 |
Accedeix el
nostre formulari online de consultes... |
|
 |
|
|
|
|
Actua Espai de Salut és un centre
sanitari privat d'assessorament
psicològic, logopèdic,
psicopedagògic o del desenvolupament
situat a Roses. |
|
|
|
La logopèdia te com a finalitat la prevenció, el
diagnòstic, el pronòstic, el tractament i l’avaluació integral dels
trastorns de la comunicació humana, ja siguin aquests de la parla o del
llenguatge. |
L’actuació del logopeda es divideix en diferents tipus de
treball; |
Atenció logopèdica en l'àmbit infantil |
L’atenció
logopèdica dins l'àmbit infantil comprèn un conjunt d'activitats
dirigides als nens amb trastorns del desenvolupament o de la
comunicació. La intervenció en aquests casos comprèn;
|
Es fa amb la presència dels pares.
|
S’observa i es valora la conducta
comunicativa i el llenguatge. |
Es fa l’anamnesi per recollir dades sobre el
desenvolupament i l’evolució dels aspectes motrius, afectius, cognitius
i lingüístics i també dades referents a malalties patides i
intervencions quirúrgiques.
|
S’obté informació sobre les dades evolutives
rellevants, l’escolaritat i els aprenentatges.
|
Es fa una observació del joc, del tipus d’interacció i de
la relació que s’estableix.
|
Si es considera oportú i depenent de cada cas, es
proposen unes sessions d’observació per fer una millor valoració i
diagnòstic. |
Observació del llenguatge en diferents moments o
activitats: situació de joc (espontani i/o dirigit), conversa
espontània, conversa dirigida, imitació de paraules o de frases,
descripció d’imatges, organització d’una historieta, explicació d’un
conte, estructuració d’una narració...
|
Exploració de l'organicitat i funcionalitat de l'aparell
bucofonatori.
|
Exploració de les funcions implicades:
respiració, alimentació i deglució. |
Administració de proves específiques: protocols fonètics
i fonològics i altres tests o proves per valorar les diferents
habilitats lingüístiques.
|
Valoració del llenguatge escrit i de la lectura. |
Contacte amb l’escola per tal de rebre la
informació respecte de l’actitud de l’infant a l’escola: com
es comporta amb amics i companys, com es manifesta i viu les
seves dificultats, com segueix en els aprenentatges...
|
Es fa una entrevista que anomenem de devolució.
|
Si es considera que falten dades per arribar
a un millor diagnòstic es proposen les consultes als
especialistes pertinents (ORL, psicòleg, neuròleg,
ortodoncista...). |
Si es considera que
ja es tenen les dades suficients com
per haver arribat a un diagnòstic es
proposa el tractament. El tractament
pot ser dut a terme en el nostre
centre o en aquells casos que, pel
tipus de patologia que manifesten es
consideri oportú es busca el lloc
més adequat on puguin ser atesos i
es treballa la derivació. |
Hi ha casos que es creu més adequat el
treball fet amb els pares des de casa, en aquests es
plantegen controls periòdics per anar seguint els canvis i
les evolucions per tal de fer un seguiment. Quan arriba el
moment que es valora necessària d'intervenció més directa es
proposa el tractament oferint un espai per fer les sessions
de forma més regular. |
Als casos que es poden atendre al centre se'ls ofereix
aquest espai pel tractament. S'informa dels objectius de la intervenció.
S'expliquen les condicions d'espai i d'horaris i es programen les
sessions de forma regular. Normalment aquestes es porten a terme de
forma individual, durant 45 minuts i una o dues vegades per setmana.
|
Els objectius terapèutics van enfocats segons el diagnòstic
i depenen de cada pacient i de la patologia que manifesta. A
continuació es fa una descripció de les diferents patologies
corresponents a l'àmbit de la logopèdia infantil. |
-
Retards del llenguatge
-
Trastorns del llenguatge
-
Dislàlies
-
Trastorns fonològics
-
Mals hàbits
-
Dificultats en l'adquisició del llenguatge escrit
-
Disfèmies
-
Disglòssies
-
Debilitat mental
-
Disfonies
|
Després del període d'intervenció terapèutica
i quan s'ha arribat als objectius proposats es prepara el
moment de donar l'alta al pacient. |
Hi ha casos en que l'alta és definitiva i es fa el comiat
del cas.
|
Altres pacients necessiten uns controls periòdics i
espaiats durant uns mesos per assegurar la correcta generalització del
tot el que ja és capaç de fer.
|
En altres casos, pot passar que un cop s'han assolit els
objectius logopèdics, encara quedin per resoldre alguns
aspectes alterats. Aleshores es fan les derivacions als
professionals o serveis pertinents (psicologia, pedagogia,
psicomotricitat...). |
Es donen en nens petits que fan un desenvolupament més
tardà de les habilitats lingüístiques. A partir del joc cal anar
recollint les seves expressions comunicatives al mateix temps que es van
donant models lingüístics per vehicular i expressar les situacions que
es van creant. La intenció és que el nen prengui aquests models i que a
través dels seus intents d'imitació pugui anar incorporant nous patrons
i adaptant-se millor al llenguatge que rep. Es fa un treball amb els
pares per tal d'ajudar-los a adoptar unes actituds més afavoridores que
ajudin al bon desenvolupament del llenguatge. |
Hi ha nens ja més grans que manifesten alteracions en
algun o alguns dels aspectes del llenguatge; dificultats en l'ús o en la
comprensió de les regles gramaticals, dificultats en la utilització del
lèxic, alteracions en la comprensió de missatges i en l'expressió dels
continguts, dificultats per organitzar una narració... En aquests casos
la intervenció va més dirigida a solucionar o millorar l'aspecte afectat
a través d'exercicis específics i de l'aplicació en la parla espontània.
|
Es donen en nens que manifesten dificultats per
l'articulació o la discriminació de sons concrets en la parla; són
alteracions que afecten solament a l'aspecte formal del llenguatge. El
treball va encarat a trobar els moviments adequats per a l'articulació
dels sons afectats alhora que es treballa també la discriminació
auditiva per arribar a la correcta conceptualització de cada fonema.
Finalment es treballa la generalització per aconseguir que aquest so
s'utilitzi de forma sistemàtica en la parla espontània.
|
Són nens que manifesten dificultat en l'aspecte formal
del llenguatge i mantenen força conservat el contingut. La seva mancança
s'observa a l'hora de fer un bon ús dels fonemes: manifesten dificultats
per triar-los, seleccionar-los i seqüenciar-los, tot i que en estat
aïllat pot ser que els puguin articular correctament. El tractament va
enfocat a un treball d'entrenament auditiu i de llenguatge que ajuda a
arribar a la conceptualització pertinent per a cada fonema i que permet
aconseguir la correcta organització de les paraules i frases.
|
Hi ha nens que presenten mala funcionalitat en alguns
hàbits: respiració, succió digital, deglució atípica... El tractament
d'aquests mals hàbits es basa en trobar els moviments adequats per
restablir els patrons de forma correcta i adequada i per millorar el
benestar físic i estètic.
|
Dificultats en l'adquisició del llenguatge escrit
|
Són nens als quals els costa aprendre el codi gràfic que
permet l'accés a la lectoescriptura. Aquests nens manifesten dificultats
per llegir de forma mecànica i/o comprensiva. També pot ser que els
costi escriure, és a dir, que presentin dificultats per a fer
l'associació correcta entre el so i la grafia que el representa. El
treball reeducatiu es basa en enfortir les habilitats prèvies
necessàries per a l'adquisició d'aquest codi, que potser són immadures o
potser no han estat prou treballades (percepció visual, percepció
auditiva, grafomotricitat, direccionalitat, atenció...).
|
Es presenten en nens que manifesten dificultats en el
ritme de la parla. Normalment s'atenen aquests casos quan coincideixen
també amb alteracions en altres aspectes del llenguatge. Si es valora
l'existència d'importants factors afectius es deriva el cas als serveis
de psicologia o bé es fa un treball en conjunt.
|
Hi ha nens que presenten dificultats en la seva parla
motivades per alteracions orgàniques que afecten a l'estructura de
l'aparell bucofonatori. Les causes poden ser malformacions congènites
(llavi leporí, fissura palatina...) o adquirides (per traumatismes o
cirurgia). El tractament es basa en restablir al màxim la funcionalitat
sobre aquesta organicitat alterada. El tractament pot ser anterior a les
intervencions quirúrgiques pertinents -en aquest cas es treballen
conductes prèvies, hàbits d'alimentació, respiració, percepció auditiva,
estimulació del llenguatge i de la comunicació...- i un cop ja hagin
estat intervinguts quirúrgicament es fa el treball convenient per
arribar a la correcta articulació dels sons.
|
Són nens que presenten dificultats cognitives i en què el
llenguatge està molt implicat. Aquests casos s'han d'atendre de forma
conjunta amb l'escola per poder oferir atenció a totes les seves
necessitats. Si es creu oportú es pot intervenir oferint un treball
logopèdic, i quan arriba el moment en què les habilitats lingüístiques
queden supeditades a les cognitives es pot proposar un treball
d'intervenció psicopedagògica.
|
Hi ha nens que presenten alteracions en la producció de
la veu i parlen amb veu disfònica. Cal treballar en aquests casos la
relaxació, la respiració, la postura i l' emissió de la veu.
|
|
|
|
|
 |
Accedeix el
nostre formulari online de consultes... |
 |
|
 |
Recursos online a
Internet, jocs, test i molt mes... |
 |
|
 |
On ens pots trobar a
Roses, estem el carrer Fleming... |
 |
|
 |
Qualsevol dubte pots
contactar-nos... |
 |
|
|
|
Novetats |
Especialitats |
Informació |
|
|
-
Butlletí parlem-ne editat per el consell
comarcal de l'alt Empordà, Article de Mireia Reyero Psicòloga de família
de Actua Espai de Salut.
Descarregar document PDF
|
|
Telèfon: 972 253348 |
Hores convingudes |
|
|
|
|
|